Babesiosis

A babeziózis egy kullancs által terjesztett véglény (Babesia canis) okozta fertőző betegség. A kórokozó a fertőzött kullancs csípésével kerül a gazdaállat (a kutya) szervezetébe, melynek vörösvértesteiben szaporodik, ezenközben kitölti, majd szétrobbantja azokat. A fertőződéstől számított néhány óra – néhány nap elteltével a kutya nagy fokban elesett, bágyadt, hőmérséklete rendre emelkedett, az ételt elutasítja, megváltoznak vízivási és vizelési szokásai, gyakran a vizelete vöröses barnára, ill. kávébarnára színeződik. Az elhullás közvetlen oka: veseelégtelenség. A kór kimenetele döntően a fertőződés bekövetkezte és a kezelés kezdete közötti időtől függ. A betegség ellen a klasszikus értelemben vett megelőző oltás (vakcina) jelenleg nincs forgalomban, ezért a kór megelőzése szempontjából a köztigazda kullancs gyors eltávolítása, de még inkább az állat testétől való távol tartása a megoldás. Az erre szolgáló szerek széles skálájáról állatorvosa felvilágosítást ad.

Befurakodás

Áldozatra várva