A macskák leukózisa
2011.09.08, Csütörtök
Az egész világon elterjedt vírus a macskák egyik legtöbb megbetegedést és elhullást okozó vírusa annak ellenére, hogy kiváló oltóanyagok állnak az állattartók rendelkezésére.

Macskaleukózis

A betegség előfordulása adott területen függ a macskák „népsűrűségétől”, az un. sokmacskás állományok veszélyeztetettebbek különösen akkor, ha kijáró macskák is vannak közöttük.

Sok a fertőzött, de tüneteket nem vagy alig mutató, testváladékaival a vírust hosszasan ürítő macska különösen a kóbor macskák között.

Ezek a vírusgazda macskák elsősorban nyálukkal, de könnyel, vizelettel, bélsárral ürítik a vírusok millióit. Az orrba és szájba került nyál és vizelet az elsődleges fertőző forrás. Mivel a közösségi macskák orr-orr kapcsolata mindennapos a reájuk jellemző társasági- és ápolási tevékenység során és a közös etetőtálak valamint a közös WC-k (alomtálca) hemzsegnek a vírusoktól nem csoda, hogy egyetlen vírusürítő macska járvány alapja lehet. A vírus harapás útján is terjed, ez a kerti cicáknál (kandúrok csatározásai, párzásvégi tarkóharapás) gyakoribb.

A kölyökmacskák fogékonysága kiemelkedő, sőt átjuthat a kórokozó a magzatba méhen belül, majd a kölyökbe az anyatejjel.

Az orron- és szájon át felvett vírusok a garat nyirokcsomóiba törnek, majd onnan a vérárammal a lépbe, egyéb nyirokcsomókba, a bélcsatorna -és húgyhólyag hámjába valamint a nyálmirigyekbe és a csontvelőbe jutnak. A későbbiekben a vírus a fent felsorolt szövetek általtermelt váladékokban és a perifériás vér fehérvérsejtjeiben és vérlemezkéiben jelenik meg. A kórokozó a fertőződést követő 2.-4. héten árasztja el a szervezetet (virémia). A leukózis első hat hetében a tünetek bizonytalanok, alig észlelhetőek;hőemelkedés, rossz közérzet, nyirokcsomók elváltozásai és a vér sejtjeinek megfogyása mutatkozik.

Az érintett macskák 70 %-a kb. 16 hétig üríti a vírust, néhány egyed azonban a kórokozó szervezetben történő szétterjedésének vége után még hónapokig vírusürítő marad. A csontvelőben fennmaradó vírus jellemezte leukózis is „lecseng” 6 hónap alatt.

Az érintett macskák 30 %-a nem képes megfelelő immunválaszt adni a vírusra ezért tartósan fertőzött és vírusürítő marad. Ezekben az állatok előbb-utóbb katasztrofális következménnyel jár a betegség.

A FLV-hez (feline Leukosis Virus-hoz) számos szervi-, szervrendszeri betegség kapcsolható, mint az immunszupresszió( az immunrendszer csökkent működő képessége), daganatok, vérszegénység, immunmediált betegségek, szaporodási zavarok és bélgyulladás.

Az immunrendszer csökkent funkcióképessége a macska AIDS-re emlékeztet, fokozott érzékenységet jelent a baktériumok, gombák, egysejtű paraziták ( protozoonok) és más vírusokkal kapcsolatban.

Tumorok(daganatok) a folyamatosan vírushordozó macskák 30 %-ában alakulnak ki., jobbára a nyirokrendszer( a leggyakrabban diagnosztizált daganatos betegség a macskákban) és a csontvelő vérképző sejtjeinek daganatairól beszélhetünk. Ez utóbbi következménye a leukémia.

A vírus okozta vérszegénység egyéb, önállóan is veszélyes kórképekkel társul.

Az un. immunkomplexek képződésével járó forma végeredménye az erek gyulladása, a vese teljesítőképességének beszűkülése, sokizületi gyulladás ’s egyéb rendellenesség.

Szaporodásbiológiai probléma, hogy a terméketlen nőstény macskák 70%-át találjuk FLV-sal fertőzöttnek, másrészt a fertőzöttség ellenére mégis vemhesülő nőstények 60 %-ánál megszakad a vemhesség, annak közepén a magzatok elhalnak, felszívódnak. Ez a magzatok méhen belüli fertőződésének következménye. Lehetséges, hogy a fertőzött nőstény mégis megszüli kölykét, amelynek szervezetében azonban már ott kering a vírus. A látensen ( rejtve) fertőzött anyák az anyatejjel is átadhatják a kórokozót az alomnak.

Amennyiben a bélgyulladás a vezető tünet a macska étvágytalan, rosszkedvű, hányással és –néha véres – hasmenéssel küzd, mely a pánleukopéniára emlékeztet. Ráadásul a macskaparvo (pánleukopénia) és a leukózis gyakran egyszerre támadják a szervezetet.

Egyéb rendellenességként tartjuk számon az idegek elfajulására visszavezethető anisocoriát ( a két pupilla eltérő tágassága) , egyes vizelet visszatartási zavarokat és a hátulsó végtagok bénulását.

Ha a tünetek nem teszik egyértelművé a diagnózist, akkor laboratóriumi tesztekkel támasztjuk alá vagy –szerencsésebb esetben- zárjuk ki a betegséget. A gyorstesztek 10-20 perc alatt 98%-os pontossággal működnek. Daganatos elváltozásoknál a megfelelő szövetminták vizsgálata segít a tájékozódásban.

A betegség gyógykezelése jobbára a tünetek enyhítését jelenti.

A FLV pozitív macskák gyakran évekig tünetmentesek amennyiben zárt (csökkent fertőzésveszéllyel jellemezhető) körülmények között tarják őket kizárva a stresszt és a fertőző ágenseket. Ezeknél az állatoknál a rutinszerűen végzett betegségmegelőző beavatkozások (vakcinázás), a külső- és belső parazitamentesség megteremtése, a fogászati ellenőrzés, a bőrbetegségek… stb. megelőzése az élet meghosszabbításának egyetlen esélye. Az állat ivartalanítása- mivel társaira és utódaira folyamatosan veszélyt jelent - több mint indokolt.

A daganatos elváltozások kezelése- a szokásos protokolloknak megfelelően- meghosszabbíthatja az életet.

Érdemes elvégeztetni a FLV tesztet az alábbi esetekben:

- Első vizit az állatorvosnál. Innentől tudjuk, hogy hányadán állunk.

- Minden új, leukózistól mentes állományba beviendő macskát a belépés előtt.

- Mindazon macskákat melyek a jövőben fertőzésmentes állat környezetébe kerülnek.

- Az összes macskát az első leukózis elleni oltás előtt.

(Tisztában vagyok azzal, hogy sokaknak ez még utópia, látható azonban, hogy nem babra egy a játék.)

Az állatorvos eszköztárában remek oltóanyagok vannak, a vakcinázás a továbbiakban is alapkövetelmény hazánkban.

Gyors teszt

Nyirokmirigyek gyulladása

A vírus

Nyelvfekély

Vérszegénység

Méhen belüli halál

Vírus átadása

Kérem, hogy ajánlja ezt a lapot és a hírlevél lehetőségét Ismerőseinek!